Praktische tips

 

Openbaar vervoer

De BIT is een gecombineerd kaartje voor de bus, tram en metro. Het kaartje kost 1,50 euro en is 100 minuten geldig vanaf het afstempelen. U mag in deze 100 minuten maar 1 keer gebruik maken van de metro, maar onbeperkt van de bus en tram.

U kunt echter ook denken aan een dagkaart van 6 euro, een driedaagse kaart voor 16,50 euro (BTI) en een weekkaart voor 24 euro (CIS).

 

Kinderen tot en met 9 jaar reizen gratis met het openbaar vervoer.

 

cisbti

 

Let op; in de meeste bussen kunt u geen kaartjes kopen. U dient dit van te voren te doen in een van de vele tabakswinkeltjes en krantenstalletjes.

 

Bij de metro en de grote busstations vindt u ook kaartjes automaten.

 

Water

In Rome kan men het water gewoon uit de kraan drinken. Tevens staan er in Rome bijna op alle straathoeken kleine fonteintjes. Dit water is drinkbaar en heerlijk fris. Zeker erg fijn in de zomer.

 

Koffie

In Italië is koffie drinken erg belangrijk. Bestel je bij een bar of restaurant een caffè, dan zal je automatisch een kopje krijgen met een klein bodempje zeer sterke koffie - espresso dus. Wilt u een meer op Nederlandse koffie lijkende koffie, dan dient u een caffè americano te bestellen.

In de ochtend wordt er ook volop cappuccino gedronken; koffie met opgeschuimde melk. Het ontbijt van Italianen bestaat meestel uit cappuccino of espresso met daarbij een brioche of cornetto (croissant met zoete vulling). Na de lunch of het avondeten nog een cappuccino bestellen is voor Italianen onbegrijpelijk, en dat laten ze vaak merken ook.

 

 

ijskoffiekraantje
327_IMG_8963.png
Op  16-8-2017 , 11:17:39  heeft  Familie Graat  het volgende geschreven:

Hoi Eline,
Inmiddels weer terug in Nederland na een heerlijke vakantie in Italië.
Onze eerste week in Italië, brachten we door in Rome, een heerlijke stad.
We hebben genoten van de fietstocht, de wandeling en uitleg in Colosseum en Forum Romana. Ook de 3e dag in het Vaticaan was bijzonder. We hebben 's middags ook de koepel van de St. Pieter beklommen, was ook heel leuk om te doen, en prachtige uitzichten.
Ook de meiden hebben genoten van je duidelijke uitleg, en ook in de 2 weken daarna kwam "Rome" regelmatig in de gesprekken voorbij.
Nogmaals bedankt voor de fijne dagen, en wie weet tot ziens !!
Mario, Ivonne, Julia & Emma Graat
Op  25-4-2014 , 11:01:47  heeft  Jennifer  het volgende geschreven:

Hoi Eline

Wat een fantastische rondleiding en we genoten vooral van hoe je het leven blies in de geschiedenis om ons heen! Je voelde feilloos aan in wat voor informatie wij interesse hadden en niets was je teveel. Ontzettend bedankt voor een informatieve, professionele en gezellige morgen.

Groetjes Jennifer, Marina en Moeder!
Op  17-8-2013 , 07:21:31  heeft  Jan Syssauw  het volgende geschreven:

Hallo Eline,

bedankt voor de fantastische rondleiding door de Vaticaanse musea, de Sixtijnse kapel en de Sint Pieterbasiliek!
Fantastisch hoe je volwassenen en jongere kinderen (10 & 12) weet te boeien door je diepe en heel gevarieerde kennis.
Een echte aanrader!!

Jan & Ann
Op  16-8-2012 , 10:58:38  heeft  Bo Schrauwen  het volgende geschreven:

hoi Eline,
bedankt voor de superleuke midag ik heb er erg van genoten en vond het super mooi!
het was heel erg warm weer en veel trappen lopen maar toch was het de moeite waard ik vondt het super leuk en mischien zie ik je nog wel een keer!

groetjes Bo
17_familie driessen 2.png
Op  10-8-2012 , 06:58:15  heeft  familie Driessen  het volgende geschreven:

Bedankt voor de leuke en interessante dagen die we samen met jou hebben gehad. Je weet ontzettend veel over Rome te vertellen en je doet dat op een hele leuke en boeiende manier, ook voor de kinderen. De fietstocht door Rome, de rondleiding in het Forum Romanum,het Colosseum, het bezoek aan de Sixtijnse Kapel en de Sint Pieter: het was allemaal geweldig interessant en ook gezellig met jou. Wij kunnen jou als gids van harte aanbevelen. Hopelijk tot ziens in Rome. Veel succes gewenst en hartelijke groeten, Antoine, Margriet, Jeroen en Daan.