Praktische tips

 

Openbaar vervoer

De BIT is een gecombineerd kaartje voor de bus, tram en metro. Het kaartje kost 1,50 euro en is 100 minuten geldig vanaf het afstempelen. U mag in deze 100 minuten maar 1 keer gebruik maken van de metro, maar onbeperkt van de bus en tram.

U kunt echter ook denken aan een dagkaart van 6 euro, een driedaagse kaart voor 16,50 euro (BTI) en een weekkaart voor 24 euro (CIS).

 

Kinderen tot en met 9 jaar reizen gratis met het openbaar vervoer.

 

cisbti

 

Let op; in de meeste bussen kunt u geen kaartjes kopen. U dient dit van te voren te doen in een van de vele tabakswinkeltjes en krantenstalletjes.

 

Bij de metro en de grote busstations vindt u ook kaartjes automaten.

 

Water

In Rome kan men het water gewoon uit de kraan drinken. Tevens staan er in Rome bijna op alle straathoeken kleine fonteintjes. Dit water is drinkbaar en heerlijk fris. Zeker erg fijn in de zomer.

 

Koffie

In Italië is koffie drinken erg belangrijk. Bestel je bij een bar of restaurant een caffè, dan zal je automatisch een kopje krijgen met een klein bodempje zeer sterke koffie - espresso dus. Wilt u een meer op Nederlandse koffie lijkende koffie, dan dient u een caffè americano te bestellen.

In de ochtend wordt er ook volop cappuccino gedronken; koffie met opgeschuimde melk. Het ontbijt van Italianen bestaat meestel uit cappuccino of espresso met daarbij een brioche of cornetto (croissant met zoete vulling). Na de lunch of het avondeten nog een cappuccino bestellen is voor Italianen onbegrijpelijk, en dat laten ze vaak merken ook.

 

 

ijskoffiekraantje
200_images.png
Op  19-6-2014 , 06:58:44  heeft  Restaurant Oliva  het volgende geschreven:

Eline, erg bedankt voor het delen van je kennis met ons. We hebben erg genoten van je verhalen over Rome en je culinaire adviezen. Het was Super!
Namens al het personeel van Restaurant Oliva uit Rotterdam.
Alex Verburg
Op  25-4-2014 , 11:01:47  heeft  Jennifer  het volgende geschreven:

Hoi Eline

Wat een fantastische rondleiding en we genoten vooral van hoe je het leven blies in de geschiedenis om ons heen! Je voelde feilloos aan in wat voor informatie wij interesse hadden en niets was je teveel. Ontzettend bedankt voor een informatieve, professionele en gezellige morgen.

Groetjes Jennifer, Marina en Moeder!
Op  11-6-2013 , 12:45:12  heeft  Rita en Jan Kuijk  het volgende geschreven:

Wij zijn op 9 juni 2013 met Eline naar het Collosseum en het Forum Romanum geweest. Wat weet zij veel! En ze vertelt op een duidelijke en vlotte manier. Ze lardeert haar verhaal met allerlei annekdotes. Voor ons was het een echte belevenis en in elk geval veel beter dan een Italiaan(se) die probeert Engels of Duits te spreken. Een echte aanrader dus.
Op  17-5-2013 , 09:07:32  heeft  Cheryl  het volgende geschreven:

Hoi Eline,

Hartelijk bedankt voor je rondleiding eind April ! Het was een grote en diverse groep en ik vind het knap dat je jong en oud hebt kunnen boeien. We bellen je graag voor een volgende keer.

Groetjes,
Cheryl, Dylan en Nyssa
Op  29-10-2012 , 04:22:40  heeft  Familie Kuiper  het volgende geschreven:

Beste Eline,

Nogmaals dank voor de geweldige rondleiding in het Colosseum en het Forum Romanum. We zijn in korte tijd veel over de geschiedenis van het Romeinse rijk en de stad Rome te weten gekomen. Je hebt het verhaal ook mooi afgestemd op onze kinderen (10 en 11 jaar). Veel illustratieve verhalen en ruimte voor onze vragen. Maar ik zou je ook van harte aanbevelen aan onze ouders! Mooi om te zien dat je je droom hebt nageleefd. Als 16-jarige meid verliefd geworden op de stad, en nu een volledig leven opgebouwd in Rome. Veel succes en geluk. En wie weet tot een volgende keer!