Praktische tips

 

Openbaar vervoer

De BIT is een gecombineerd kaartje voor de bus, tram en metro. Het kaartje kost 1,50 euro en is 100 minuten geldig vanaf het afstempelen. U mag in deze 100 minuten maar 1 keer gebruik maken van de metro, maar onbeperkt van de bus en tram.

U kunt echter ook denken aan een dagkaart van 6 euro, een driedaagse kaart voor 16,50 euro (BTI) en een weekkaart voor 24 euro (CIS).

 

Kinderen tot en met 9 jaar reizen gratis met het openbaar vervoer.

 

cisbti

 

Let op; in de meeste bussen kunt u geen kaartjes kopen. U dient dit van te voren te doen in een van de vele tabakswinkeltjes en krantenstalletjes.

 

Bij de metro en de grote busstations vindt u ook kaartjes automaten.

 

Water

In Rome kan men het water gewoon uit de kraan drinken. Tevens staan er in Rome bijna op alle straathoeken kleine fonteintjes. Dit water is drinkbaar en heerlijk fris. Zeker erg fijn in de zomer.

 

Koffie

In Italië is koffie drinken erg belangrijk. Bestel je bij een bar of restaurant een caffè, dan zal je automatisch een kopje krijgen met een klein bodempje zeer sterke koffie - espresso dus. Wilt u een meer op Nederlandse koffie lijkende koffie, dan dient u een caffè americano te bestellen.

In de ochtend wordt er ook volop cappuccino gedronken; koffie met opgeschuimde melk. Het ontbijt van Italianen bestaat meestel uit cappuccino of espresso met daarbij een brioche of cornetto (croissant met zoete vulling). Na de lunch of het avondeten nog een cappuccino bestellen is voor Italianen onbegrijpelijk, en dat laten ze vaak merken ook.

 

 

ijskoffiekraantje
Op  6-8-2014 , 14:50:00  heeft  Martine  het volgende geschreven:

Hoi Eline,
dank voor een heel erg leuke rondleiding in het Vaticaan!.
We hebben echt t idee alle highlights gezien te hebben maar ook nog vele leuke details. Je nuchtere aanpak en humor waren helemaal in de roos bij onze pubers. Super was t, groet Martine
Op  30-4-2014 , 07:29:16  heeft  Hein, Esther & Elise  het volgende geschreven:

Hallo Eline,

We zijn net terug uit Rome en genieten nog na van al het moois dat we daar gezien hebben. We willen je bedanken voor de boeiende rondleiding die je ons hebt gegeven (met een kleine groep)door het Colosseum en over het Forum Romanum. Je bent een fantastisch vertelster en weet jong en oud te boeien met jouw grote kennis van het oude Rome. Het was een erg leuke ochtend voor ons drie en we bevelen je graag bij anderen aan!

Groetjes,
Hein, Esther en Elise
Op  14-10-2013 , 12:03:47  heeft  Drein Anne-Marie Coen en desiree  het volgende geschreven:

Hoi Eline,

Het was erg leuk om met jou door Vaticaanstad te lopen, erg bedankt. Zeker met de kinderen is het de moeite waard
22_image.png
Op  28-10-2012 , 13:32:49  heeft  Familie Nanninga  het volgende geschreven:

Hoi Eline,

Bedankt voor de super rondleiding bij het Colosseum en Forum Romanum tijdens de herfstvakantie 2012. We hebben genoten van een fantastische rondleiding - onze meiden 8-14 jaar - waren zeer geboeid. Zeker niet willen missen. We kunnen je zeker aanbevelen!
Op  4-6-2012 , 12:56:06  heeft  Monique Nieuwenhuis  het volgende geschreven:

Hallo Eline,

Tijn (van 7 jaar oud) en ik hebben ontzettend genoten van ons bezoek aan Rome mede dankzij jouw rondleiding bij het Colosseum en Forum Romanum. Toen onze tocht van 3 uur voorbij was en jij weer weg liep zei Tijn tegen mij: mama, is die drie uur nu al voorbij? Ik wil nog wel drie uur meT haar rondlopen. Als dat geen compliment is van een 7 jarige!

Bedankt voor alles (inclusief al je tips voor leuke restaurantjes ed. Daar hebben we ook dankbaar gebruik van gemaakt!)

groet,
Monique en Tijn